Artikelbeskrivelse

Skoleleder Claus Brink Christensen

Arkivfoto

Skoleleder: “Jeg er dybt imponeret af både mine elever og kolleger”

Skoleleder på Broager Skole, Claus Brink Christensen, er imponeret over måden, hvorpå elever og lærere tackler den anden hjemsendelse. Især i en tid, der ikke er uden udfordringer.

Skolegårdens spil og leg er skiftet ud med en digital skolegang på videotjenesten Microsoft Teams. 

Selvom Broager Skole lige nu har rykket de normale skemaer online, er hverken undervisningen eller det sociale liv blandt elever og lærere det samme.

Forestil dig en virtuel fysiktime

Det er midlertidigt, at Broager Skole opretholder det normale skema. I længden er det ikke holdbart for hverken elever eller lærere. Det er nemlig svært at lave onlineundervisning med samme kvalitet som den normale, fysiske undervisning.

“Det er ikke det samme niveau, man kommer til at køre. Det er nødundervisning. Forestil dig virtuel billedkunst eller fysikundervisning. Der er grænser for, hvad du kan,” siger skoleleder Claus Brink Christensen. 

Selvom det til dels er muligt i en kort periode, vil det være udmattende for alle parter at forsøge at opnå en normal skolegang over nettet.

Niveauet bliver ikke det samme, men han er alligevel imponeret over både elever og lærere.

“De holder stadig humøret højt, og det er fedt, at de holder hovederne oppe, i stedet for at gå helt i sort,” siger han. “Når vi gør det sammen, tror jeg på, at vi kan rykke mange sten.”

Bedre end i foråret

Når undervisningen foregår over nettet, er der også større risiko for at tabe nogle af eleverne bag skærmen. De, der i forvejen har det svært, får det ikke lettere, når undervisningen rykker online. Derfor er det en stor fordel, at der i denne nedlukning er markant større fleksibilitet, når det kommer til at holde nogle af eleverne på skolen. Eleverne, der ellers ville falde bagud, får bedre muligheder, end de ville få online. Også for forældrene er det positivt, at flere elever kan være på skolen. Mange arbejder stadig hjemmefra, og det betyder, at man hurtigt står med både fuldtidsarbejde, børnepasning, hjemmeundervisning og alt, der hører til. Dét problem undgås i videre udstrækning, når eleverne får mulighed for at komme op på skolen.

Bekymring om afgangsprøven

For de lærerne og udskolingens elever bliver bekymringen for afgangsprøven stadig større. De 9. klasseelever, der i år skal op til deres sidste prøver, har mistet undervisning både sidste år og nu også i år. Det betyder, at de samlet set er gået glip af nogle måneders normal skolegang. Elevernes bekymring er en national tendens. Ifølge en rapport fra Egmont Fonden er hver tredje elev bange for, om de består afgangsprøven. 38 % er bekymrede for, om de lærer nok i skolen. Selvom mange er bekymret for, om de består prøven, om de lærer nok eller om de socialiserer nok med vennerne, er der også mange, der er mindre bekymrede.

29 % af eleverne har svaret, at de slet ikke er bekymret for noget. ■

Skrevet af

Esben Cronbach
Esben CronbachReporter
Ring på 26 77 22 72