Mange trapper og ingen elevaorer gør Padborg Station nærmest ufremkommelig for gangbesværede og handicappede for ikke at tale om folk med barnevogne, rollatorer og tunge kufferter.
Padborg Station utilgængelig for handicappede og gangbesværede
Padborg Station er et usikkert sted at færdes, hvis man ikke er stabilt gående eller måske oveni købet er handicappet.
Folk med rollator, barnevogn eller tunge kufferter har også svære vilkår på den offentlige togstation.
Det fremgår af en undersøgelse af adgangsforholdene foretaget af Seniorrådet og Frøslev–Padborg Lokalråd.
Padborg Station lever ikke op til FN’s handicapkonvention, slår de fast.
Seniorrådet og Lokalrådet opfordrer transportministeren, transportudvalget og Banedanmark til at få gjort noget ved de kritiske forhold eksempelvis ved at etablere elevatorer på Padborg station.
“Stationen lader meget tilbage at ønske. Der er mange trapper, dårlig gulvbelægning og et utal af brud i asfaltbelægningen på gangvejene. Toiletforholdene for handicappede er besværlige. Handicaptoilettet var aflåst, da vi var der. Seniorrådet må fraråde handicappede og gangbesværede at benytte Padborg Station. Det er ikke muligt at komme til peronen, hvis man ikke kan forcere trapperne. Det er svært at færdes, hvis man for eksempel både har rollator og kufferter for ikke at tale om, hvis man har en barnevogn med. Adgangen er besværlig for flere aldersgrupper og især for folk med de mindste fysiske skavanker, for man skal selv kunne slæbe bagagen under de vanskelige forhold,” siger formand for Seniorrådets trafikudvalg,” Sønnick Andresen.
Flere passagerer
Af transporttallene fremgår det, Padborg Station bruges af flere passagerer, fordi turismen er stigende eksempelvis til gendarmstien. Det er under alle omstændigheder en fordel at være godt gående, hvis man som udgangspunkt kommer via Padborg station. Padborg station er central for den grænseoverskridende togtafik. Padborg station blev opført i 1920erne og taget i brug i 1927.
“Transportudvalget har taget lang tid om at tage stilling til, om Banedanmark kan få lov til at undersøge mulighederne for at etablere en elevator på Rødekro station, hvor forholdene også er dårlige for handicappede og gangbesværede. Det trækker uendeligt længe ud at få forbedret selv det mindste, og det i en tid, hvor man opfordrer folk til at benytte offentlige transportmidler af hensyn til miljøet og reducering af CO2 udslippet,” siger Sønnick Andresen, der gør opmærksom på, transportens ombudsmand har henvendt sig til transportministeren for at få gjort noget ved de 12 togstationer i Danmark, der er utilgængelige for folk med gangbesvær og fysiske handicap.
Det gælder blandt andet Padborg og Rødekro stationer. I et skriftligt svar er Banedanmarks områdechef Thomas Bruun Jensen vendt tilbage med nedenstående:
“Banedanmark er meget optaget af, at stationerne skal være tilgængelige for alle, og at det skal være muligt at komme med toget, selvom man har særlige behov. Derfor er tilgængelighed tænkt ind i alle nye projekter og byggerier i form af f.eks. ledelinjer, elevatorer og niveaufri indstigning. Der er dog ingen tvivl om, at mange stationer – heriblandt Padborg Station – ikke lever op til de standarder, som vi bygger efter i dag. Det er ikke et problem, vi kan løse med et snuptag, for det kræver ofte omfattende opgraderinger. Sidste år gik vi i gang med at udmønte 650 mio. kr. i en tilgængelighedspulje, som blev afsat af partierne bag Infrastrukturplan 2035. Pengene skal frem til 2035 bruges til at øge tilgængeligheden på stationer i hele landet for alle mennesker uanset behov. Det kan blandt andet omfatte justering af perronhøjder, ledelinjer, niveaufri adgang og elevatorer. Politikerne beslutter, hvilke projekter, der skal prioriteres, og også DSB og Danske Handicaporganisationer inddrages i forberedelsen.”
Bov Avis har bedt det sønderjyske medlem af Folketingets Transportudvalg, Hans Christian Schmidt (V), om en kommentar til forholdene. Han har grundet rejser lovet at vende tilbage i løbet af et par uger. ■
Skrevet af
Fotos af
Jacob Laursen
Savner du en ældre artikel eller historie fra Gråsten og omegn, Broager, Egernsund eller måske Padborg, Kruså, Fårhus eller Frøslev så har du her et værktøj til at komme videre: Søg i vores omfattende PDF arkiv efter artikler fra andre års udgaver af Gråsten Avis og Bov Avis. Vores udvalg af artikler på hjemmesiden er begrænset til artikler der indeholder billeder hvorimod PDF arkivet indeholder alle offentliggjorte artikler.