Skoleder Anne Søndergaard leder Grænseegnens Friskole i Holbøl efter grundtvigske principper.
Grænseegnens Friskole: Friskolen med frisind
“Der skal være plads til alle,” siger skoleleder Anne Søndergaard fra Grænseegnens Friskole i Holbøl.
Alle har lige ret til at lære og alle må være her på forskellig vis. Dette er to af de grundtvigianske principper, som skoleleder Anne Søndergaard og Grænseegnenes Friskole bruger til at drive skolen i den rigtige retning.
Daglig morgensang
Én af de ting skolen gør, for at føre denne tankegang ud i livet, er daglig morgensang.
“Det er nemlig en stor fælles ting at dykke ned i den danske sangskat”, mener Anne Søndergaard.
“Dét at synge sammen giver en unik fællesskabsfølelse,” siger skolelederen.
Skoledagen på friskolen begynder hver dag med morgensang. Der vælges én sang, som synges hver dag i en given uge.
“Vi går i dybden med sangen. Hvis der er en historie bag, fortæller vi den. Vi dykker desuden ned i, hvem der har skrevet den og hvad ordene betyder”, fortæller Anne Søndergaard.
Plads til alle
Også i undervisningen bliver der gjort plads til alle. Ved at sammenlægge klasserne på tværs af tre klassetrin (f.eks. 1., 2. og 3. klasse sammen), giver man på skolen eleverne mulighed for at udfolde sig socialt og fagligt – uanset om man ligger i den ene eller anden ende af spekteret. Der er på skolen lagt vægt på at man skal have tid til den enkelte elev. Det ses især i skolens 0. klasse, hvor der er 3-4 lærere i denne ene klasse.
Gode minimumsnormeringer
Skolen havde ved opstart ca. 8 elever pr. klasse. Tallet er i dag steget til et gennemsnit á 20 elever pr. klasse med i alt 120 elever på skolen. Anne Søndergaard finder det nuværende tilfredsstillende hvorfor skolen ikke ønsker at have et større antal gående, end der er nu. ■
Skrevet af
Fotos af