Vognmændene som her ved ITD’s nytårsparole har deres betænkeligheder ved, hvordan den grønne vejafgift kommer til at fungere, men de er villige til at give det et skud, og det altafgørende er, ladeinfrastrukturen er i orden, påpeger deres formand John A. Skovrup.

Eldrevne lastbiler vil udfordre elnettet

Vognmandsbranchen er i gang med den grønne omstilling. Regeringen har signaleret indledningsvist at støtte den grønne omstilling i transportbranchen med 75 millioner kroner fra Grøn Fond. Det siger branchen tak for. Det er et minimalt beløb i forhold til, hvad det vil koste at gøre transportsektoren klimaneutral.

“Vi har i ITD hele tiden sagt, det er lade-infrastrukturen, der skal støttes og ikke lastbilerne. Men en ting er ladestandere, for der skal altså også være strøm nok i kablerne. Har politikerne overvejet, hvor meget strøm, der skal til, hvis 10-15.000 lastbiler starter opladning kl. 18.00? Jeg er overbevist om, at de får hr. og fru Danmark på nakken, hvis ikke komfuret virker, eller fjernsynet strejker under landskampen,” siger formand for ITD John A. Skovrup.

“For et par uger siden sendte Danfoss en af deres ellastbiler til Le Mans for at demonstrere, at man sagtens kan køre ellastbil på lange distancer. Det viste sig så bare, at det ikke var helt så simpelt, som de håbede på. Der er nemlig slet, slet ikke så mange lademuligheder til lastbiler, som der er til almindelige elpersonbiler. Og konklusionen fra chaufførerne på ellastbilen var da også, at ellastbilerne godt nok er her, men det er ladeinfrastrukturen ikke! Vi har i ITD hele tiden sagt, at det er lade-infrastrukturen, der skal støttes og ikke lastbilerne,” siger John A. Skovrup.

“Vi siger selvfølgelig tak for pengene, når de nu er afsat, men jeg er kritiker af statslige pengedonationer, simpelthen fordi, jeg ikke ønsker at være på støtten, men altid har gjort en dyd af at kunne klare mig selv. Det tror jeg faktisk, de fleste af ITD-medlemmerne er enige i, hvis ikke Jer alle. Dermed ikke sagt, at man ikke skal søge støttemidlerne, når de nu findes, men der er nu ikke meget sjov ved at have fået støtte til en ellastbil, hvis den ikke kan oplades eller løse de nødvendige arbejdsopgaver,” lyder det fra formanden.

Vognmændene i transportbranchen er er meget betænkelige ved, hvordan den kommende grønne vejafgift kommer til at virke. Første halvår af 2024 har været økonomisk stramt for mange vognmænd på grund af faldende godsmængder.

“Putin og krigen i Ukraine, hvem, der bliver USA’s næste præsident – Trump eller Biden – pest eller kolera? Kommer der en handelskrig mellem USA og Kina? Kan vore europæiske ledere blive enige og måske mande sig op og tage nogle vigtige belsutninger?” lyder spørgsmålet fra John A. Skovrup. ■

Denne artikel er lagt på Gråsten Avis | Bov Avis den 10. juli 2024

Skrevet af

Lise Kristensen
Lise KristensenJournalist
Ring til 20 75 79 12

Savner du en ældre artikel eller historie fra Gråsten og omegn, Broager, Egernsund eller måske Padborg, Kruså, Fårhus eller Frøslev så har du her et værktøj til at komme videre: Søg i vores omfattende PDF arkiv efter artikler fra andre års udgaver af Gråsten Avis og Bov Avis. Vores udvalg af artikler på hjemmesiden er begrænset til artikler der indeholder billeder hvorimod PDF arkivet indeholder alle offentliggjorte artikler.