Artikelbeskrivelse

Ungdommen er tidens udfordring

Af Pernille Kjeldtoft Hansen
Det er de unge mennesker, der ifølge butiksindehaver Palle Hansen, Padborg Torvecenter, er tidens store udfordring.
De handler gerne på nettet, hvor udvalget er enormt, men det er også de store kædeforretninger i de større byer, der er attraktive for ungdommen.
Derfor har man hos herretøjsforretningen Palle overvejet nye måder at fange de unges opmærksomhed på, og som ny formand for Padborg Torvecenter, er Palle Hansen klar over, at butikkerne må arbejde sammen for at stå stærkere i fremtiden.
Som ny formand for bestyrelsen er det målet at skabe en fælles forståelse blandt de forretningsdrivende, og dermed håber han på, at butikkerne imellem kan opnå en åbenhed og tillid til hinanden, så de sammen kan løfte tidens store opgave; at fange opmærksomheden hos den næste generation.
Han glæder sig over at se, at næsten alle butikker i Torvecentret i Padborg er lejet ud og ser de nye kræfter, som i løbet af året er kommet til, som en gevinst for centret.
Inspiration fra unge knægte
Det er et noget kræsent og meget anderledes kundesegment, som fremtidens butikker skal servicere, og hvis de lokale forretninger skal overleve, så skal de unge allerede nu mindes om, at der i de fysiske butikker tilbydes en service, som ikke opnås på nettet.
Hos herretøjsforretningen gælder det derfor om at tilbyde et bredt sortiment, der følger tidens mode. Konkret resulterer det hos Palle i et bredt udvalg, der både henvender sig til de helt unge, de ældre, de store, de små og dem midt imellem. Dertil kommer også sportsafdelingen Sport 1, som kan levere sportsudstyr til både mænd, kvinder og børn.
Palle Hansen er selv far til to teenagedrenge, og henter med stor fordel inspiration fra de unge knægte. Den måde de bruger internettet på, og det de opnår, når de ser på tøj på nettet, er noget han tager med sig, når han selv køber ind til butikken og overvejer, hvordan han skal nærme sig de unge mennesker. Det er nemlig vigtigt at forstå, hvordan man får netop den generation til at tænke lokalt og føle sig hjemme i byens forretninger.
Samarbejde mellem byer
Allerede fra konfirmationsalderen gør Palle Hansen de unge drenge opmærksomme på, at i Padborg er der et alternativt til nethandlen og de større byers kædebutikker.
På konfirmationsmessen i Gråsten 16. januar viser han og medarbejderne konfirmationskollektionen for foråret 2016 frem, og dermed håber han på at fange den næste genration handlende allerede fra en ung alder.
Desuden mener han, at konfirmanderne udgør en aldersgruppe og et kundesegment, der er meget interessant.
At konfirmationsmessen foregår i nabobyen, er ikke nogen hindring for Padborgs herretøjsforretning Palle. Som forretningsdrivende mener Palle Hansen nemlig ikke, at de to byer nødvendigvis skal konkurrere blot fordi, at de er flere, der deles om markedet. I stedet skal forretningerne i Gråsten og Padborg fungere som et supplement til hinanden og sammen bevise, at de lokale forretninger et bedre alternativ til nettet, som de unge ellers er flasket op med. 

Palle Hansen er selv far til to teenagerdrenge, og henter med stor fordel inspiration fra de unge knægte. Foto Tove Hansen

Palle Hansen er selv far til to teenagerdrenge, og henter med stor fordel inspiration fra de unge knægte.
Foto Tove Hansen