Artikelbeskrivelse

Den nye restaurantchef på Benniksgaard Hotel,  Mette Haurbak Pedersen, har ansvaret for, at alt kører.

Ny restaurantchef falder hurtigt til på Benniksgaard Hotel

Som 19-årig uddannede Mette Haurbak Pedersen sig som materialist, og siden har hun været betaget af servicebranchen.

Først som materialist, siden som tjener. 

Interessen for faget begyndte, da hun i sine helt unge dage langede varer over disken i en købmandsforretning. 

“Det var meget spændende, det her med at skulle betjene folk. Det har altid ligget til mig, og det har jeg altid syntes, var sjovt,” siger hun.

Efter nogle år som materialist blev hun som 24-årig introduceret for tjenerfaget, da hun hjalp til på en restaurant. 

Siden har hun været bidt af branchen, hvor der altid er fart på.

Ansvar for at alt kører 

I arbejdet som restaurantchef skal hun tage imod selskaber og sørge for at alt kører som planlagt, så gæsterne kan fokusere på at nyde dagen.

“Det er vanvittigt tillidsfuldt, at folk lægger deres store arrangementer i vores hænder,” siger hun om de mange selskaber, hun fremover skal tage imod. 

Når konfirmander, kommende brudepar og andre lægger deres arrangementer i hendes hænder, er det et stort ansvar, hun påtager sig.

“De har gået og sparet op til det i lang tid, så det skal bare spille,” siger Mette Haurbak Pedersen, der bor i Guderup.

Samarbejde og fælles retning

Hendes tid på Benniksgaard er stadig i sin spæde begyndelse, og derfor er der lige nu mest fokus på at lære den ny arbejdsplads at kende. 

“Vi skal være enige om retningen. Det er vigtigt, for ellers løber man bare i forskellige retninger. Man skal mærke hinanden an og se, om det er noget, man kan være i,” siger hun, der synes, at hun er blevet taget rigtig godt imod på sin ny arbejdsplads.

“Det kunne ikke være gået bedre.”

Mette Haurbak Pedersen er meget taknemmelig for, at ejeren af Benniksgaard Hotel, Mads Friis, har givet hende en chance på hotellet. 

Tidligere arbejdede hun på Hotel Sønderborg Strand, hvor hun blev fritstillet. Hun fortæller, at Mads Friis hørte om det, og kontaktede hende. Det er hun både glad og taknemmelig for. “Benniksgaard er anderledes og mere hjemligt for gæsterne. Det er et rigtig spændende sted. Jeg synes helt klart, det er en fordel, at man kan tage beslutningerne med det samme,” siger hun om Mads Friis’ måde at styre hotellet.

Tjenerfaget er ikke for alle 

“Med arbejdstider der er langt fra et sædvanligt 8-16 job, skal man kunne lide det, man laver”, siger Mette Haurbak Pedersen. 

“Hvorfor jeg er bidt? Jeg har ingen idé, jeg må være vanvittig. Det er dårlige arbejdstider, så du bliver enten bidt eller ej. Man skal være lidt en speciel type, fordi det netop ikke er et 8-16 job. Du skal have lysten.” ■

Skrevet af

Esben Cronback
Esben CronbackReporter
Ring til 26 77 22 72

Fotos af

Ingrid Johannsen
Ingrid JohannsenMediechef
Ring 21 19 02 80