Artikelbeskrivelse

Gitte og Jan Petersen tilser det færdige resultat sammen med netassistent Jesper Perch Møller fra Sønderborg Varme.

Jan Petersen: Jeg vil rose dem for det, de har lavet

Efter over 20 år med gasfyr, er Jan Petersen og konen nu skiftet til fjernvarme ved Sønderborg Varme.

Lige så længe Jan Petersen har boet i huset i Egernsund, har der været et gasfyr.

Det ændredes for et par uger siden, da han så en annonce for fjernvarme. Annoncen var fra Sønderborg Fjernvarme, der har installereret fjernvarmen i Jan Petersens hus.

For lethedens skyld

“Vi sagde ja til tilbuddet med et engangsbeløb, og et månedligt bidrag i 10 år derefter, og så arrangerede de det hele. De kom og fjernede gassen afmeldte det, lagde fjernvarme ind og det hele,” siger Jan Petersen, der valgte netop denne løsning, fordi det var det nemmeste.

“Det gode ved tilbuddet var, at de stod for det hele. Du fik en fast pris, og så trak de det hele op, monterede og afmeldte alt, der skulle afmeldes,” siger han, der oprindeligt var bange for, hvor besværligt det ville være. Ifølge ham selv viste det sig at gå glattere, end han havde regnet med. “Det var faktisk lidt imponerende. De kom om morgenen og begyndte at larme. Så kommer man hjem den første dag og ser, at de har lavet nogle huller og sådan. Så næste dag var der endnu flere huller men gas, fjernvarme og alt muligt. Det var lidt kaos,” husker Jan Petersen. På tredjedagen, forklarer han, var det ikke at se, at der havde været nogen. Indkørslen, der var gravet op, var på plads igen, og græsset på den del af plænen, der var gravet op, var sået på ny. “Jeg vil rose dem for det, de har lavet,” tilføjer han.

Flere fordele ved fjernvarme

Heidi Sommerset, kunde- og kommunikationskonsulent ved Sønderborg Varme, forklarer, at der kan være flere fordele ved at skifte til fjernvarme. “Der er mange fordele. Det er mere miljørigtigt, og så er det som regel billigere,” siger hun. Noget af det, både Heidi Sommerset og Jan Petersen lægger vægt på letheden ved at have fjernvarme. Jan Petersen tilføjer, at der ikke skal den samme vedligeholdelse til og  at man kender sine udgifter, når man har fjernvarme. “Det synes jeg er en god ting.” ■

Rådgivningsdelen i forbindelse med tilslutning af fjernvarme i huset i Egernsund har netassistent Jesper Perch Møller varetaget.

Gravearbejdet hos Gitte og Jan Petersen, Egernsund, er udført nænsomt, så græsplænen er blevet skånet.

Skrevet af

Esben Cronbach
Esben CronbachReporter
Ring på 26 77 22 72

Fotos af

Ingrid Johannsen
Ingrid JohannsenMediechef
Ring 21 19 02 80