Mange gæster Den kongelige Køkkenhave i Gråsten – kunsten er at få turisterne til at blive og opholde sig i byen – det fremgår af masterplanen, som sætter målene for, hvordan Sønderborg bliver landets femtestørste turistkommune.

Hold snuden i turistsporet

Hvad angår satsningen på handel og turisme, er der enstemmighed i Sønderborg byråd om at fortsætte det gode arbejde med at hente turister til kommunen. 

Det viste godkendelsen af masterplanen for handel og turisme. 

Sønderborg Kommune skal med udvalgsformand Kjeld Stærks (V) ord holde snuden i turismesporet. 

Generelt er Sønderborg Kommune på rette vej og satser på de rigtige ting, viser en analyse af konsulentfirmaet Orange Elevator. Kommunens turismeudbydere tegner sig for 1,5 millioner årlige overnatninger og en omsætning på 4,56 milliarder kroner.

Der er dog plads til forbedring, lyder det fra Udvalget for Erhverv og Grøn Vækst, der nu vil avancere fra en 10. til en femteplads blandt landets turistkommuner, der toppes af København med Varde på andenpladsen. For at nå målet skal Sønderborg overhale Billund, Frederikshavn, Hjørring, Bornholm og Jammerbugt kommuner.

Kyst, vand, vartegn, kultur og historie er de fortsatte kommunale satsninger på turismeområdet. 

Det lokale handelsliv rolle i turistsatsningen har med Christel Leiendeckers ord været lidt af en øjenåbner.

“Den kongelige køkkenhave i Gråsten har et hav af turister, og Nordborg har Universe, men hvordan holder vi dem inde i byen,” siger Slesvigsk Partis udvalgsmedlem med opfordring til, de små byer må tænke nyt og kigge indad for at blive mere obs på turismesatsningen.

Bosætning

Venstres medlem af Udvalget for Erhverv og Grøn Vækst, Ingrid Johanssen, mener, Sønderborg Kommune skal profilere sig som tiltrækningskommune for derved at øge bosætningen.

“Handlen har svære vilkår især ude omkring. Derfor er det ekstremt vigtigt, at vi har ressourcer, der følger med til at implementere de her ting. De har svært ved at få økonomien andre steder fra,” siger Ingrid Johannsen.

Enhedslistens Asger Romme Andersen roser resultatet af udvalgets arbejde for at være bedre end det, kommissoriet lagde op til.

Bæredygtighed og natur er til hans glæde prioriteret højere i masterplanen. Han finder ikke placeringen på en kommunal turismeskala så vigtigt som vejen dertil. Han opfordrer til at fokusere på, hvilken turisme Sønderborg Kommune ønsker sig.

“Vi sikrer, turismen kommer ud til de små byer ved at satse bæredygtigt,” siger han.

Ifølge analysen bør bymidten i handelsbyerne gentænkes, så de designes til at være turisthandelsbyer med et tilpasset udvalg af butikker og spisesteder, der matcher turismemålgruppen. Turister har god tid, og der kan være god økonomi i at tilbyde ekstra oplevelser som udlejning af grej, guidede ture eller rundvisninger “behind the scene”, står der.

Prik håndbryggeren på skulderen, skub til MTB-instruktøren. Inspirer nye og eksisterende forretninger til at åbne sommerafdelinger og pop-up forretninger, som matcher målgruppens ønsker og tilstedeværelse, lyder forslaget.

Sønderborg har 251 kilometer kyststrækning. Ikke mindst Gendarmstien tiltrækker mange bæredygtige turister på gåben. ■

Denne artikel er lagt på Gråsten Avis | Bov Avis den 8. november 2023

Skrevet af

Lise Kristensen
Lise KristensenJournalist
Ring til 20 75 79 12

Savner du en ældre artikel eller historie fra Gråsten og omegn, Broager, Egernsund eller måske Padborg, Kruså, Fårhus eller Frøslev så har du her et værktøj til at komme videre: Søg i vores omfattende PDF arkiv efter artikler fra andre års udgaver af Gråsten Avis og Bov Avis. Vores udvalg af artikler på hjemmesiden er begrænset til artikler der indeholder billeder hvorimod PDF arkivet indeholder alle offentliggjorte artikler.