
Der var stort fremmøde til generalforsamling i Padborg Vandværk Amba.
Padborg Vandværk står stærkt trods underskud
Der var stort fremmøde, da omkring 50 medlemmer deltog i generalforsamlingen hos Padborg Vandværk på Bov Kro. Her blev vandværkets 22. regnskabsår som forbrugerejet andelsselskab afsluttet med både status på driften og nye valg til bestyrelsen.
På grund af sygdom måtte formand Ove John Rasmussen træde ud af bestyrelsen. I stedet var det næstformand Annette Vesterholt, der fremlagde årets beretning.
Hun kunne fortælle, at vandværket fortsat leverer stabil drift fra sine to anlæg – ét på Toldbodvej fra 1974 og ét på Vejbækvej fra 1999. Med et ledningsnet på hele 240 kilometer blev der i 2025 udpumpet 664.368 kubikmeter vand, hvilket ligger på niveau med året før.
Samtidig indgår vandværket i samarbejde med fem andre vandværker i området, hvor der blandt andet ydes hjælp med vandleverancer, målerskift og vagtordninger.
Skærpede krav giver ingen problemer
De kommende nationale krav til drikkevandskvalitet blev også berørt. Grænseværdien for nitrat forventes i 2026 sænket markant fra 50 mg/l til 6 mg/l.
Det skaber dog ingen bekymring i Padborg.
“Indholdet af nitrat hos os ligger helt nede mellem 0,3 og 1,0 mg/liter”, understregede Annette Vesterholt.
Med Aabenraa Kommunes nye kontrolprogram frem mod 2029 skal der fremover udføres flere analyser samt inspektioner af både rentvandstanke og boringer. Alle rentvandstanke blev allerede i 2025 kontrolleret via dykkerinspektion.
Underskud efter store investeringer
Årets regnskab viste et underskud på godt 2,1 millioner kroner før skat. Samtidig har vandværket en solid økonomi med aktiver på over 120 millioner kroner og en egenkapital på knap 115 millioner.
Underskuddet hænger sammen med betydelige investeringer. Over de seneste to år har vandværket investeret mere end 10,5 millioner kroner i anlæg og infrastruktur.
Regnskabet blev fremlagt af Claus Thomsen fra Sønderjyllands Revision, mens Børge V. Nielsen gennemgik både driftsregnskab og budget for 2026.
Fra salen var der stor anerkendelse af både beretning og regnskab. Også formanden for Padborg Fjernvarme, Michael Justesen, roste samarbejdet og fremhævede vandværkets stabilitet og grundighed.
Ny formand valgt
Efter generalforsamlingen konstituerede bestyrelsen sig med Monica Jensen som ny formand.
Annette Vesterholt fortsætter som næstformand, mens Michael Hansen er ny i bestyrelsen. De øvrige medlemmer er Jes Petersen og Børge V. Nielsen.
Som suppleanter blev Thomas C. Schmidt valgt, mens Thorkild H. Jessen blev genvalgt.
Med både solid drift, høj vandkvalitet og fortsatte investeringer står Padborg Vandværk godt rustet til fremtidens krav. ■

Fra venstre: Claus Thomsen fra Sønderjyllands Revision i Padborg, bestyrelsesmedlem Børge V. Nielsen, næstformand Annette Vesterholt, og den nyvalgte formand Monica Jensen.
Denne artikel er lagt på Gråsten Avis | Bov Avis den 24. april 2026
Skrevet af
Savner du en ældre artikel eller historie fra Gråsten og omegn, Broager, Egernsund eller måske Padborg, Kruså, Fårhus eller Frøslev så har du her et værktøj til at komme videre: Søg i vores omfattende PDF arkiv efter artikler fra andre års udgaver af Gråsten Avis og Bov Avis. Vores udvalg af artikler på hjemmesiden er begrænset til artikler der indeholder billeder hvorimod PDF arkivet indeholder alle offentliggjorte artikler.
